Tel: 0723.223.104

 

PROTEINELE

                                                                                                     

 

Proteinele sunt elementul de baza din structura tuturor organelor si tesuturilor din organism, materia prima din care se sintetizeaza enzimele, hormonii si sangele pierdut din diferite motive, cu ajutorul lor se vindeca ranile, ne aparam de boli (anticorpii sunt proteine) si chiar ne inmultim (materialul embrionar necesar in sarcina). Fie ca provine de la vita, porc, miel, pui sau curcan, carnea este principala sursa de proteine de calitate a organismului, furnizând toti aminoacizii esentiali. Carnea contine vitamine (vit. D, vit. B12) si minerale (fier, zinc, seleniu) si este lipsita in totalitate de glucide.

Alimentele care contin proteine sunt: oua, lactate, carne, peste, oleaginoase si viscere.

Din punct de vedere nutritiv proteinele se clasifica in: proteine de calitate inalta care se gasesc in ou, carne, lapte si proteine de calitate inferioara cum ar fi carnea tocata, porumbul.

Rolurile proteinei in organism sunt urmatoarele:       

      - previne anemia prin continutul crescut de fier (în special carnea rosie sau pulpele de la pui si curcan).

      - intretine buna functionare a sistemului nervos si creste concentrarea datorita continutului de  B12.

      - amelioreaza fertilitatea masculina prin continutul crescut de zinc.

      - ficatul contine cantitati mari de vitamina A, B12, precum si fier, zinc si seleniu.

      - cresterea rezistentei organismului in bolile infectioase. 

      - grasimile saturate din carne (slanina) cresc tensiunea arteriala si riscul de ateroscleroza.

      - carnea împanata contine multa grasime saturata care poate duce la obezitate, boli cardio-vasculare, cresterea lipidelor din sânge (trigliceride si colesterol).

     - proteina din carne poate da frecvent constipatii, deoarece nu contine fibre.

     - da halena urât mirositoare pentru ca produsul final de metabolism al proteinelor este amoniacul, iar acesta se elimina si prin respiratie.

     - mesele bogate în proteine scad nivelul serotoninei, ceea ce înseamna ca regimul proteic da depresie si creste pofta pentru carbohidrati.

     - mezelurile si afumaturile contin multa sare, nerecomandata persoanelor care sufera de hipertensiune arteriala.

Necesarul proteic zilnic trebuie corelat cu nivelul de activitate fizica, compozitia corporala, varsta, afectiunile de sanatate si istoricul dietelor urmate pana in momentul de fata.

In general, proteina trebuie sa acopere 10-20% din necesarul caloric zilnic , intr-o dieta echilibrata.

 

 

 

                                                                                             

 

 

Nu exista comentarii pentru aceasta pagina.

Adauga comentariu





Intrebare de securitate:

Cate roti are un autovehicul? (raspundeti in litere, de ex "patru")