Tel: 0723.223.104

 

Laptele si derivatele din lapte -branzeturi

 

Laptele este singurul produs alimentar care contine toate substantele nutritive (trofine), de aceea este considerat un aliment complet. Reprezinta cea mai importanta sursa de calciu, fosfor dar si vitamina D care fixeaza aceste saruri in oase. Pe langa calciu si fosfor, laptele si branzeturile mai contin magneziu si potasiu dar sunt sarace in fier. Datorita continutului sau in citrat de Ca, K, Mg si miliechivalenti bazici, laptele este singurul aliment de origine animala cu actiune alcalinizanta. De aceea este indicata administrarea sa dupa terminarea efortului fizic.
Reprezinta o sursa de protide bogate in aminoacizi esentiali. Aceste proteine au un coeficient de utilizare digestiva ridicat ceea ce le sporeste rolul plastic si face ca laptele si produsele din lapte sa fie indicate in perioada de crestere.
Laptele integral contine toate vitaminele, dar in proportii diferite. El este bogat in vitamina A, B2, K, B5, relativ bogat in vitamina D, B6, B12 si sarac in vitamina B1 si C.
Produsele lactate acide (laptele acru, iaurtul, kefirul) sunt mai bogate in vitaminele din grupul B decat laptele dulce.
Lactoza din lapte favorizeaza activitatea florei microbiene intestinale care sintetizeaza vitaminele din grupul B.
Branzeturile grase sunt si ele o sursa de vitmina A si B2.

Brânzeturile contin triptofan, precursorul serotoninei, care da starea de bine la nivel central. Triptofanul din brânza se absoarbe mai bine decât cel din carne, deci regimul lactat nu da depresie si anxietate. Conditia este sa fim atenti la calorii.

Calciul din produsele lactate determina metabolismul sa arda grasimi: calciul mentine normala rata metabolica în timpul dietei si, în plus, se combina cu grasimile alimentare, formând o substanta similara cu sapunul, care nu se poate absorbi, deci se elimina.


Brânzeturi pe care sa le consumi

Brânza proapata de vaci are 0-3% grasime si 70 de calorii (slaba) sau 6-7% si 110 calorii (grasa). 

Urda si ricotta se fabrica din zerul de la lapte, de aceea contin putine grasimi, uneori chiar mai putine decât brânza de vaci. Au mai putin de 15% grasime si contin 165 calorii/100g.                                                                                                                                                                                                                                                                        

Perlele de brânza cu smântâna au 2-6% grasime si contin 45-60 de calorii.                                                                                                                                                      

Brânzica de casa.                                                                                                                                                                                                                                                                    

Crema de brânza light.

 

Brânzeturi de evitat într-o cura de slabire

Cascavalul, parmezanul si telemeaua au un continut caloric crescut, dar le poti folosi rase pe timpul dietei pentru a limita consumul. În felul acesta impresia de volum creste, iar satisfactia gustului ramâne. De exemplu, 1 cub cascaval (40g) = 30g brânza vaci + 7-8g unt/margarina.

Casul si mozzarella sunt brânzeturi la fel de grase ca telemeaua, doar ca nu au sare.

Brânza topita reprezinta sortimentul inferior al produselor lactate, fiind fabricata din brânzeturi de calitatea a doua amestecate cu mari cantitati de grasimi. De exemplu, 1 cub brânza topita (40g) = 30g brânza vaci + 10g unt/margarina.                                                                                                                      

Brânza cu mucegai are foarte multe calorii si trebuie evitata!

 

 

 

Nu exista comentarii pentru aceasta pagina.

Adauga comentariu





Intrebare de securitate:

Cate culori are un semafor? (raspundeti in cifre)